29-01-13

Kijk, wij deden en doen ons best ! Klopt deze uitspraak ?

multinationals,zachte waarden,milieu, mensenrechten, geloofwaardigheid, mc donalds, coca cola, ab inbev, pampers, pizzahut, ford, dove, starbucks, axe

Is het een hoger doel of een marketingtruc ? Kies en oordeel zelf.

Bron : DMorgen dd 29 jan 2013...

Mc Donalds deelt kinderboekjes uit ipv speelgoed.
Coca-Cola gaat strijd aan tegen obesitas.
AB Inbev organiseert een dag over verantwoorde alcoholconsumptie.
Pampers deelt samen met Unicef vaccins uit in de 3de wereld.
Pizzahut trekt de reclame in met Tia Hellebaut als liefhebster van pizza.
Caterpillar doet veel voor kinderen in nood.
Ford sponsort campagne tegen borstkanker. 
Starbucks zoekt zorgvuldig uit vanwaar hun koffie komt, maar betaalt geen belasting.
Dove gebruikt gewone vrouwen voor de campagne, maar wordt door hetzelfde bedrijf
geproduceerd dan Axe, dat vrouwen als stoeipoes voorstelt. 
Enzovoort,.. 

Enkele conclusies van de schrijver van dit artikel zijn oa:

* Multinationals proberen goed te maken wat ze zelf mee verpest hebben.
* Als hun acties niet oprecht zijn, doorprikt de consument dat meteen.
* Zachte waarden zoals milieu, mensenrechten, gezondheid en zo zijn de laatste jaren steeds harder
geworden, bij de consument en dus bij de fabrikant.
* Een diepgaande relatie van de fabrikant met de consument is niet evident, steeds minder zelfs.
* Vele acties boeten steeds sneller aan geloofwaardigheid in.
* Ook de consument gaat niet vrij uit : we kijken vooral naar de prijs en wat we er voor krijgen.
* Is dat hypocriet ? Neen, het is de menselijke aard.....

Hvandeker : Fabrikanten willen goed voor de dag komen, maar het blijft een doorzichtige zaak. De consument bestaat niet en is overigens zwak alleen. We willen wel heel wat, maar doen er zelf niet veel aan, een uitzondering niet te na gelaten. Er zijn weinig consequente mensen. We moeten samen verder zoeken naar de bedrijven die het echt menen ( soms noemt men dat collectieve groene intelligentie ).     
Een collectieve zoektocht dus naar organisaties die het echt menen ( en niet doen alsof)  met de dingen die belangrijk zijn voor onszelf, de anderen en de werkomstandigheden...Moeilijk en vraagt tijd.   

De commentaren zijn gesloten.