16-01-13

Groene Intelligentie , een boek van Daniel Goleman

flat,550x550,075,f.jpg

heeft als ondertitel : ' Wat we kopen kan de wereld veranderen '. 

Ik heb het boek van zo'n kleine 300 pagina's gelezen en vond het zeer de moeite.

Uit de achterflap nemen we over : Wie het milieu wil redden, kan proberen zijn consumptiegedrag ingrijpend te veranderen. Maar hoe doe je dat ? Daniel Goldman, een psycholoog, is ook de eerste die een psychologische oplossing zoekt. In het boek beschrijft hij hoe we onze mentaliteit en ons gedrag kunnen aanpakken.

Maar als consument kun je het niet alleen, simpelweg omdat je je niet altijd bewust bent van de gevolgen van je koop- en consumentengedrag. Waar vind ik de informatie over mijn aankoop ? Welk product bevat schadelijke ingrediënten ? Echt veranderen, stelt Goleman, is pas mogelijk met de hulp vanuit het bedrijfsleven. Bedrijven horen het publiek duidelijk te informeren over de consequenties van hun consumptie. Het is te lat om maar te blijven kopen zonder erbij na te denken. Juist daarom is groene intelligentie vandaag zo belangrijk.

De Volkskrant : ' Goleman verbindt helder en inzichtelijk een vracht aan recent psychologisch en neurologisch onderzoek.

Manager & Literatuur : Een must voor iedere manager die voorbeeid wil zijn op wat er komen gaat.

Hvandeker : Wil je meer weten ? Lees het boek. Wil je veel meer weten ? Lees het boek + 
- www.bodyburden.org
- www.danielgoleman.info
- www.morethansound.net 
- www.goodguide.com
- www.earthster.org
- www.environmentalhealthnews.org
- www.cosmeticsdatabase.com
- www.climatecounts.org
- www.naturandmore.com
- www.ewg.org/skindeep  

 Inderdaad, er is nog een lange weg af te leggen, maar dit is het pad....alleen zal niet alleen de productie, maar de hele waardeketen ( het bedrijfsleven ) moeten meehelpen, op aandringen van consument en overheid.  

 

De commentaren zijn gesloten.