17-09-11

KPI's voor milieudoelstellingen in bedrijven

6091_toparticlephoto.jpg

Bron DM 14/9/2011 : Een berichtje dat me vrolijk stemt. Belgische bedrijven , groot en klein, vinden het milieu steeds belangrijker voor de bedrijfsvoering en geven het sleutelindicatoren, meetinstrumenten op sociaal, ethisch en ecologisch gebied. De klant is daar steeds gevoeliger voor en het bespaart meestal op kosten. Enkele voorbeelden:
1. Gyproc : volledig herbruikbare gipsplaat.
2. Artoos : milieuvriendelijke machines drukken klimaatneutraal
3. Delhaize : mobiliteitsplan voorziet 32.500 vrachtwagenritten minder tov 2009

Volgens een studie wordt ' groen ' stilaan mainstream...

66 % houdt rekening met het milieu bij de ontwikkeling van nieuwe produkten
70 % denkt ecologisch bij de aankoop van nieuwe uitrusting
45 % voert interne audits uit over eigen milieupraktijken.

De grootste ' aanjager ' is de klant ( de consument  of de gewone zakelijke afnemer). Grote bedrijven hebben de macht om van hun leveranciers milieuvriendelijke producten te eisen. Beperken van de hoeveelheid grondstoffen ( worden steeds schaarser) , verpakkingen en afval brengt op. Maar het laaghangend fruit ( de gemakkelijke besparing ) maakt geen verschil tov de concurrentie, wel de zware productieomslag om tot maatschappelijk verantwoord ondernemen te komen.  En het ecologisch aspect maakt steeds meer deel uit van de interne processen en procedures. Wakkere  klanten doorprikken steeds eerder de zogenaamde ' groene initiatieven louter om marketingredenen '. Deze laatste komen steeds meer als een boemerang terug.

Hvandeker : Ik hoop dat deze trend zich doorzet en dat bedrijven inzien dat ecologisch ( en zuinig ) omspringen met producten, van ontwerp tot verkoop, hen een straat lengte voorsprong geven op hun concurrenten. Echte maatschappelijk verantwoorde ondernemingen zullen de dans leiden en overleven.    

 

De commentaren zijn gesloten.