25-08-11

Groen imago... nog altijd moeilijk te verkopen.

aarde3.jpg

Ik kan me voorstellen dat bedrijven, kleine, middelgrote, grote tot zeer grote bedrijven en multinationals zich wel een groen imago willen aanmeten maar , en dan vooral de hele grote jongens, dat gewoon niet kunnen of toch heel moeilijk kunnen. Redenen daarvoor liggen voor de hand :
1. Door het type bedrijf.
Een olieboer die massa's olie oppompt, van tijd tot tijd in het nieuws komt door gigantische lekken, zowel op het land als op zee , kan nog wel met een uitgestreken gezicht vertellen dat ze oog hebben voor de ecologische , sociale en maatschappelijke gevolgen van hun fouten... Hetzelfde geldt voor energiebedrijven die dagelijks massa's  vervuiling uitstoten en beweren dat ze er alles aan doen om dat binnen de perken te houden maar verder vrolijk verder doen en de kantjes eraf lopen. Door transportbedrijven die amper oog hebben voor de gevolgen van hun handelen door goedkope chauffeurs dag en nacht te laten rijden tot ze botsingen met zware soms dodelijke gevolgen veroorzaken, half gevuld heen rijden en leeg terugkeren omdat er geen vracht te verhandelen was. En zo kunnen we er nog vele opsommen.
2. Door de hebzucht van hun aandeelhouders, de concurrentie en het bestaande imago.
De bottomline mag nooit lager zijn dan vorige jaren, liefst hoger. Dat wil nagenoeg permanent zeggen dat er moet bespaard worden, tenzij er steeds meer omzet gedraaid wordt, dat vergroot de marge nog meer. Milieuvervuiling zit niet in het kostenplaatje en wordt afgewenteld op de gemeenschap, terwijl de bottomline meestal wordt aangewend voor de aandeelhouders. Meer, meer, meer....
3. Door nieuwe consumentenbehoeften uit te lokken via marketing.
Gooi weg die oude GSM ( van 1 jaar ) en koop een nieuwe met zogezegd ( of werkelijk ) veel meer mogelijkheden en dus een pak duurder. Hetzelfde geldt ook voor oudere wagens die perfect herstelbaar zijn maar waarvan de garage en de overheid zegt dat ze beter kunnen vervangen worden door een zuinigere, properder, minder CO² uitstotende modellen. Er wordt wat weggeworpen in de computerhandel, de communicatiemarkt, electro, enz..., om te duizelen.
4. Door niet verder te zien dan 1, 3 , max 5 jaar  en geen rekening te houden met wat er beweegt in de samenleving. En als ze trends opmerken welke niet in hun kraam passen, zullen zij daar waarschijnlijk dwars tegenin gaan en als nog de koers van hun ' tanker ' ongewijzigd laten.

Ik denk dat, zowel de kleinere schepen als de grotere tankers, stelselmatig hun koers kunnen aanpassen. Maar dat dit een andere manier van tegen de economische en ecologische mogelijkheden en uitdagingen aan te kijken verondersteld. En er zijn vandaag reeds heel wat bedrijven die de ecologische gevolgen van hun handelen overzien en toch economisch boven water blijven, samen met hun medewerkers en aandeelhouders. Volgens sommigen zullen dat de winnaars van de toekomst zijn. Maar voor oliebedrijven zie ik die tanker nog niet echt van richting verankeren, want zij hebben nu eenmaal heel wat tegen.

 

  

De commentaren zijn gesloten.