14-08-11

Een nieuwe consument 2.0 ?

!cid_FF020DBC5F2B402D985CC8908D4F77C7@PCvanChristia.jpg

Onder de titel ' de toekomst van de consument ' in de reeks De vliegende auto van De Morgen werd op 11.8.2011 een trendwatcher aan het woord gelaten en wat ze ( Andrea Wiegman ) vertelde kreeg mijn volle aandacht. Wat waren haar kernopmerkingen ?

1.  Ooit hobbelde de consument braaf aan achter wat je hem/haar voorhield, tegenwoordig wapent hij/zij zich met Twitter en Facebook en trekt zijn eigen plan, vaak tot ontzetting van de industrie.
2. Er is een serieuze omslag ( chaos, revolutie ) aan de gang in hoe we denken, handelen en vooral consumeren. Waar we vroeger konden terugvallen op allerlei vaste stramienen van een overzichtelijk aantal, heb je nu voor iedere beslissing duizenden keuzemogelijkheden en ieder gaat dat op zijn/haar eigen manier te lijf. Opletten dus voor de keuzestress...
3. Iedereen die zich bezighoudt met trends, zit momenteel heel erg op duurzaamheid en op social. We zien dat mensen iets anders willen dan consumentisme, zoals we dat tot nu toe kennen. Ze willen ' iets ' anders dan altijd maar meer,meer, veel meer.   
4. Bedrijven zijn daar mee bezig : in de jaren 80 en 90 was alles gericht op meer winst. Vandaag zijn een flink aantal bedrijven bezig met : ' Hoe zorgen we er voor dat ons bedrijf er binnen 10 jaar nog is ? '. Als antwoord op het feit dat consumenten zoveel vrijer is, meer keuzemogelijkheden heeft. Er is dus al veel veranderd.
5. Onze maatschappij vandaag is veel ' softer ' . Als je tegenwoordig zegt ' ik heb het zo druk ' dan krijg je mogelijk als repliek ' dat je dan zeker iets niet goed doet '. Ook dat is een omslag die kan tellen.
6. Er zijn steeds meer signalen dat het economisch systeem tegen zijn grenzen aanloopt. Als je op een zalig strand zit en er spoelt regelmatig plastiek aan , dan word je toch bewust over het feit dat er iets niet meer klopt. Als er in de kindercreche geen ramen meer open mogen, wegens de luchtvervuiling, dan kan je dat toch niet meer negeren ?
7. En tenslotte is er het aanstormende fenomeen van de 3D-printers die objecten van kunststof of ander sneldrogend materiaal laagje voor laagje tevoorschijn tovert. Sieraden, elektronika, kleding en zelfs huizen.. het zou allemaal kunnen. De maakindustrie komt naar ons toe en wij zouden steeds minder naar de ( grote ) winkels moeten.  Men voorziet kleine labs, garageproducties, lokale ondernemers die zelf produkten maken, uitprinten en online verkopen. Kleine winkels zullen overleven, grote fabriek zulle problemen hebben. Ook de transportbranche zal het moeilijk krijgen en we moeten voor de produkties niet meer naar China en zo.

Hvandeker : dit klinkt voor sommigen als muziek in de oren, maar dat is meestal het geval bij uitspraken van  trendwatchers, toekomstvoorspellers, ed. Soms krijgen ze gelijk, soms ook niet. Afwachten dus, zeker wat die 3D-printers betreft. Ook over het feit dat de 2.0 consument zoveel sterker is geworden, heb ik mijn twijfels. Soms denk ik dat ze nog meer dan vroeger achter de rattenvangers van de industrie en hun marketingapparaten aanlopen. Hier en daar zie je wel een kentering, maar deze initiatieven moeten zeer sterke argumenten en dito organisatie aanbieden ( bv de samenaankoop van energie ). En er is en minderheid van mensen die lokale veerkracht boven het pure consumentisme  verkiezen. Er zijn inderdaad kleine omslagen waarneembaar, maar prematuur.....   

De commentaren zijn gesloten.