10-04-11

Wat hebben we geleerd vandaag ?

Een bekende zin ondertussen, maar ook van toepassing in het niet-culinaire leven.

betterplace6.jpg

1. Dat we vandaag, volgens een test van de VAB, bijna 30 % van onze afstanden tussen 0 en 3 km met de wagen afleggen en 45 % tussen 0 en 5 km. En dat we dan enorm veel verbruiken en vervuilen omdat de motor nog niet is opgewarmd. Niets nieuws misschien... Maar verrassend waren enkele antwoorden die hun expertenpanel deed op volgende vragen :
a. Hoe moet men ervoor zorgen dat autobestuurders milieubewuster gaan rijden ?
- Dit zal pas gebeuren als men het veel duurder maakt. Daarom moet het gebruik van firmawagens en tankkaarten beperken tot effectieve werkkilometers.
-  Autobestuurders aanzetten tot ecodriving doe je door hen daarvoor te belonen met bv een ecobonus voor zij die hun brandstofverbruik verlagen en ook laag houden. De grote vervuiler moet dan meer betalen.
b. Hoe kan men ervoor zorgen dat mensen minder korte afstanden afleggen met de auto ?
- Maatregelen nemen in de verkeerscirculatie. Geef voetgangers en fietsers rechtstreekse verbindingen en laat automobilisten rondrijden door af en toe een kruispunt af te sluiten dus. Ook minder en duurdere parkeerplaatsen kan helpen, geen populaire maatregel maar wel effectief.
- Auto's passen niet in een stedelijke omgeving. Oplossingen : maak van de ganse stad een zone 30, alle verkeer gelijkvloers en op mensenmaat. Wat kan in winkelstraten kan ook in woonstraten. Dan kunnen de kinderen terug met de fiets naar school en zullen de buurtwinkels herleven. Comfortabele bussen en trams zorgen voor de rest. Buiten de stad wordt het een stuk moeilijker, daar kunnen electrische voertuigen een oplossing bieden.
Bron : Uit Magazine april 2011
Hvandeker : De mening van een aantal professionele mensen van VAB en verkeers- en mobiliteitsexperts. Ik heb er een aantal, voor mij belangrijke, meningen uitgelicht. Eén conclusie : de meeste informatie en mogelijke oplossingen zijn ondertussen genoegzaam bekend, maar toepassen blijft iets... voor de anderen.

6250_toparticlephoto_1.gif

2. Er is een nieuwe schokkende ecodocu op komst in onze zalen : ' Plastic Planet ' van de Oostenrijkse documaker Werner Boote, een persoon afkomstig uit een ' plastic ' familie. Hij stelt : Plastic werd ooit een ' mirakel van de moderne wetenschap ' genoemd, maar na het bekijken van mijn film zal je ' nachtmerrie van de moderne wetenschap ' een betere omschrijving vinden. Plastic is dus overal, ook al zie je het niet. En houdt de voedselketen stevig in zijn greep. Zijn waarschuwing is overduidelijk : ' Plastic kills '.
Bron : DMM van 9 april 2011
Hvandeker : Minder bekend dan ' An Inconvenient Truth ' maar een even ongemakkelijk onderwerp.

 

6782_toparticlephoto.jpg

3. Door de hoge voedselprijzen en energierekeningen die oplopen zien steeds meer mensen zich verplicht de tering naar de nering te zetten. Omdat zij niet altijd willen inboeten aan levenskwaliteit geven wij enkele tips om het leven wat goedkoper, maar daarom niet minder aangenaam te maken. En onder de titel ' Bourgondisch zuinig ' geeft Catherine Ongenae 6 budgettips voor een rijker leven.
a. E-couponing : websitekortingbonnen
b. Goedkoopste supermarkt.
c. Lekker koken met minder ( voor 2.5 zelfs 1.5 Euro per persoon kan je al veel)
d. Gastronomie voor minder geld
e. Social shopping : Groupon en zo, samenaankoop als het ware.

Maar de laatste tip is, voor mij dan toch, de belangrijkste : sla de tussenschakels over en koop een aantal zaken zoals eieren, vlees, aardappelen, fruit en groenten rechtstreeks bij de boer of kweek ze zelf en wordt zelf producent, als je de kans en de gelegenheid hebt.  www.hoeveproducten.be en www.streekproduct.be kunnen je daarbij helpen.
Bron : DM dd 9 april 2011
Hvandeker : Stap in een samenaankoopproject voor energie, voor lokale producten zoals groenten en fruit, ga zelf oogsten bij een groeiende groep land- of tuinbouwers die daardoor een gegarandeerd inkomen hebben. En een matiger maar kwaliteitsvoller aankoopgedrag op alle gebied zou ook helpen. 

 

 

De commentaren zijn gesloten.