19-02-11

Minder bedrijfwagens, minder files.

 

file.jpg

Meer bedrijfswagens op de weg betekenen meer kilometers voor werk-woonverkeer maar ook voor privé verplaatsingen. Het zijn dan wel nieuwere en milieuvriendelijker wagens, maar het zijn er ook steeds meer, dus dat argument wordt daardoor onderuit gehaald. En het zijn er steeds meer, omdat zowel de werknemer( minder dan belast dan op het loon )  als de werkgever ( fiscaal aftrekbaar ) er voordeel bij hebben. Op die manier benadeel je de werknemers die met de trein, de bus of de tram naar het werk gaan.

Files , mede veroorzaakt door bedrijfswagens, zorgen voor een groot economisch verlies. Ook dat wordt door anderen betaald.

Belangrijste conclusies van de schrijver van dit artikel, verschenen in De Knack van 16 febr 2011, Bruno De Borger econoom aan de UA, onder de titel ' Het systeem van bedrijfswagens is pervers ' : Het gebruik van een bedrijfswagen is eigenlijk geen voordeel in natura maar een extra bezoldiging en dient als dusdanig belast te worden. Vandaag halen werknemers en werkgevers voordeel uit dit systeem, terwijl de overheid en de rest van de samenleving de prijs betalen. Het systeem moet niet radicaal afgeschaft worden , maar wel afgebouwd of bijgestuurd. Oa rekening houdende met factoren zoals arbeidsproductiviteit, uitstoot van de wagen, files, ed. Ook dienen alternatieve en rechtvaardiger beloningssystemen en tewerkstellingssystemen bekeken te worden. Thuiswerken, carpoolen of abonnementen op openbaar vervoer. Het aanpakken van de fiscaliteit van bedrijfswagens is een eerste en belangrijke stap.

Hvandeker : Enkelen worden bevoordeeld en alle anderen benadeeld. Winnaars en verliezers, het is van alle tijden en toont in dit geval aan hoe sterk de autolobby is en hoe zwak de overheid .  Files ? Tja... daar kunnen wij niet veel aan doen, het is de economie die moet groeien, nietwaar.   

17:23 Gepost door hvandeker in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bedrijfswagens, bruno de borger |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.