08-02-11

Galerij van bedrijfssmeerlapperij.

chineesinafrika.jpg

Een doorsnee krantenartikel is meestal oppervlakkig tot zeer oppervlakkig en is meestal subjectief tot zeer subjectief. Maar zeer vluchtig is het altijd : 's avonds worden er reeds de aardappelen op geschild, zo zegt de volksmond. Om dat te voorkomen, hou ik al eens iets langer bij. Want soms blijven artikels echt ' plakken ' : ze gaan via je ogen, langs je verstand en langs je hele wezen. En dan kan je de sociale media gebruiken om de inhoud nog iets langer te laten nazinderen...

Zo las ik in DM van 5 februari 2011 een artikel met als titel ' Galerij van bedrijfssmeerlapperij '. Of je nu met de inhoud akkoord gaat, een beetje akkoord gaat of helemaal niet akkoord gaat, daar gaat het niet over : ook iedere studie is oppervlakkig en subjectief en vluchtig. Mensen vergeten zeer snel...

Daarom geef ik in een notendop de top 5 van de Public Eye Award ( de meest ethisch foute bedrijvenrangschikking) , samengesteld door Greenpeace, de Zwitserse NGO The Berne Declaration en het publiek:

1. Neste Oil: Finse energiegigant

2. BP : Britse olieboer  

3. Philip Morris : Britse sigarettenfabrikant

4. AngloGold/Ashanti : Mijnbouwbedrijf uit Zuid Afrika

5. Axpo : Zwitsers energiebedrijf

Wat ze ethisch fout doen ? Als je het echt wil weten, dan ga je mogelijk verder zoeken. In het ander geval heb je namen en een klassement , opgesteld door mensen die ik geneigd ben om voor de 100 % te geloven. Even Google gebruiken op die namen zal niet voldoende zijn, want op de officiële websites staat dikwijls het tegenovergestelde...

Het gaat dan over en ik citeer : ' wij zijn een van de meest verantwoorde bedrijven, we willen geen vervelende bedrijfsregeltjes, we willen geen steeds strengere wetten, de mensenrechtenschendingen van ons bedrijf behoren nu tot het verleden of ze weigeren gewoon commentaar te geven.  

De commentaren zijn gesloten.