07-11-10

De individuele consument staat meestal in zijn hemd.

!cid_BE92C785F5C9408DA743F02DB28D2766@PCvanChristia.jpg

Met stijgende interesse heb ik het dossier  ' Youp van 't Hek en T-Mobile ' gevolgd  en eigenlijk heeft het me niet echt verrast noch verbaasd. Het bevestigt nogmaals een stelling die ik reeds lang verdedig : de consument staat meestal alleen om dat hij of zij dat ook zo wil. Aankopen doe je tenslotte meestal alleen, wat de anderen rond je ook mogen voorstellen. 

Als ik dan de colum lees in De Morgen van dit weekend getiteld ' Youps Twitteractie ' geschreven door Bert Wagendorp, dan verwoordt deze man ongeveer hetzelfd, alleen ziet hij wel een mogelijke oplossing bij de sociale netwerken, soorten Twitter en Facebook en anderen. Niemand lijkt verder de consument echt te verdedigen. In dit geval gaat het over helpdesks en ik citeer ' Youp van ' t Hek, de Che Guevara der vernederde helpdeshorden, de service of helpdesk is het moderne voorgeborgte van de hel, sociale netwerksites zijn machtiger dan de veelbekeken consumentenprogramma's, helpdeskterreur, de eindeloze wachttijden waar je ook nog moet voor betalen, het kastje naar de muur syndroom, gekmakende keuzemenu's, de terreur van de computerstem, de gespreksprotocols, de degradatie van de consument tot melkkoe van geprivatiseerde nutsbedrijven en tenslotte de blikken stem die je verzoekt ng even geduld te hebben '.   Herken je het ? Ook al zo dikwijls meegemaakt ? Dat verbaasd me niets als je in verbinding gaat met en hulp wil krijgen van ' bedrijven ' waarvan de CEO's zeggen : ons bedrijf  doet het zeer goed, alleen jammer van die ( lastige ) klanten...

Mijn idee daarover is kort en bondig : helpdesks zijn eigenlijk niet bedoeld om te helpen, de concurrentie heeft ze, dus wij ook en daar stopt de meeste hulp. Mogelijk zijn er uitzonderingen, maar ik ben ze ook nog niet veel tegengekomen. Wie groepeert de consument op zulkdanige manier dat het effect kan hebben ? Wie start er facebookgroepen of twitteraccounts ' Neen aan de helpdesk van X, Y of Z ' ? Het kan , kijk maar hoe mensen die van dure energie willen overstappen naar goedkopere, zich trachten te groeperen. Ik ben zo aan goedkope en groene stroom geraakt. Maar het blijft moeilijk, juist omwille van het individualisme van de meeste ' consumenten '. Ik wens alle durvers veel succes.

De commentaren zijn gesloten.