19-04-10

G-files van deze week

betterplace5
1. De uitstoot van roet door dieselmotoren kan flink verminderd worden door aan de diesel cyclohexanon toe te voegen, een stof die gemaakt wordt uit industrieel afval.Dat heeft promovendus Michael Boot van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) ontdekt. Hij verdedigt zijn proefschrift op 20 april.

Boot slaagde erin diesel schoner te maken door de stof cyclohexanon toe te voegen. De diesel ontbrandt daardoor later dan gebruikelijk, zodat zuurstof en brandstof de kans krijgen beter te mengen en minder roetdeeltjes ontstaan. De TU/e heeft internationaal octrooi aangevraagd op de vinding, die de naam Cyclox heeft gekregen.

Cyclohexanon kan gemaakt worden uit lignine. Dat is een stof die in grote hoeveelheden vrijkomt als afval in onder meer de papierindustrie. "Dubbel 'groen' dus, deze nieuwe biodiesel'', aldus de TU/e.

Boot testte Cyclox in verschillende mengverhoudingen in een stationair draaiende personenauto. Bij één deel cyclohexanon op negen delen diesel bleek bij de verbranding al de helft minder roet vrij te komen. Bij een mengverhouding van één op één was de roetuitstoot zelfs teruggebracht tot nul.

Het gaat Boot te ver om te stellen dat straks iedereen op zijn mengsel van cyclohexanon en diesel rijdt. De schaal waarop de brandstof geproduceerd kan worden, is daarvoor niet groot genoeg. "Cyclox is niet de eindoplossing. Maar het kan wel een stevig steentje bijdragen aan het energievraagstuk'', aldus de onderzoeker.

Michael Boot promoveert 20 april op zijn proefschrift Approaches to improve mixing in compression ignition engines. Hij deed zijn onderzoek bij de groep Verbrandingstechnologie, van de faculteit Werktuigbouwkunde. Zijn onderzoek kreeg financiering van technologiestichting STW en DAF Trucks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Website voor eigen en beroepsvervoer www.ttm.nl en DM 16/4/2010

Hvandeker : Ik geloof nog steeds dat ' men ' oplossingen zal vinden om de CO2 te verminderen. Alleen : zullen die technische oplossingen een kans krijgen van de grote jongens die met ' andere '  dingen bezig zijn ? De toekomst zal het uitwijzen, maar wat vandaag al kan is nog veel belangrijker : minder autorijden, meer autodelen, meer openbaar vervoer, meer electrische auto's op echte groene stroom zijn enkele mogelijkheden die, gecombineerd, heel wat rommel uit de lucht zullen halen. 

 2. DM 15/4 NVA wil kleine producenten verenigen in Vlaams Energiebedrijf en daarmee de dominantie breken van Electrabel.  Het zou een zelfstandige participatie- en investeringsmaatschappij worden die alle kleine ( groene) energieproducenten en - leveranciers verenigt.  Ze willen de Europese doelstellingen mee helpen halen tegen 2020 en de eigen energievoorziening helpen verzekeren.

Hvandeker : Een edel voornemen, zelfs ingeschreven in het regeerakkoord. Maar levensvatbaar zal een ander paar mouwen worden. Maar het moet mogelijk zijn om iets in gang te zetten dat realistisch is en haalbaar.

3. DM 16/4 Parijs wil zijn kaaien vergroenen tegen 2012. Linkeroever wordt autovrij en rechteroever autoluw. Het verkeer moet de baan ruimen voor meer cultuur, sport en groen en het mag allemaal niet te lang duren. Daarmee wil de burgemeester de oevers teruggeven aan de Parijzenaars.

Hvandeker : Hallo Antwerpen ? Hebben wij ook geen rivier die door de stad loopt ? Na 2 jaar moet in Parijs alles achter de rug zijn ( quick wins noemt men dat soms ). Je kan de 2 projecten niet met elkaar vergelijken, maar toch... Geen grote architectuurwedstrijden, geen langdurige afsluiting van de weg, kortom recht op het doel af.  

 

De commentaren zijn gesloten.