24-11-09

Onderzoek van VUB en ULB naar duurzaam toekomstbeeld

7435_largearticlephoto

In opdracht van de Federale Raad voor Duurzaam Onderzoek hebben genoemde universiteiten een onderzoek gedaan naar een ' duurzaam toekomstbeeld 2020-2050 ' en zijn tot volgende , soms gedurfde maar volgens hen perfect te realiseren, ideeën gekomen.

1. Woningen worden samengebracht rond plaatsen waar men werkt, winkelt, zich ontspant en naar school gaat. Dat bevordert het gemeenschapsgevoel en beperkt de nood aan verplaatsingen.

Hvandeker : die trend begint zich nu reeds voorzichtig af te tekenen. Men is de files beu, men wil tot een groep behoren, men wil de kinderen niet te lang meer op de achterbank van de auto en men wil zich met de fiets verplaatsen.

2. Woningen produceren meer energie dan ze vebruiken door gebruik te maken van isolatie, bouwstijl , zonnepanelen, etc

Hvandeker : Als deze trend zich voortzet, technisch is het mogelijk langs de aanbodzijde, moet het slimme stroomnet met slimme meters zich verder doorzetten.

3. Elke burger heeft toegang tot kwalitatief en betaalbar openbaar vervoer.

Hvandeker : Meer milieuvriendelijk openbaar vervoer aan een betaalbare prijs , dat behoort tot één van de aandachtspunten van de overheid.

4. Individuele wagens zijn verboden in stadscentra, kleine individuele wagens op electriciteit of waterstof worden gedeeld met andere burgers voor verplaatsingen waar het openbaar vervoer niet volstaat, zoals op het platteland.

Hvandeker : dat is mogelijk , maar zal heel wat weerstand oproepen : ' mijn auto, mijn vrijheid ' zit heel diep. Een autorijder is meestal een individualist.

5. Door een sterke prijsstijging van zowel grondstoffen als energie is hergebruik en recyclage een algemene regel. Producten worden ook met dat doel ontworpen.

Hvandeker : Het cradle to cradle principe is goed, maar nog lang niet doorgedrongen tot de productontwikkelaars. Een fundamenteel herdenken van de productieketen en de materiaalkeuzes is aan de orde.

6. Producten in de winkel zijn voorzien van een etiket met daarop de hoeveelheid CO² bij productie en transport alsook met melding dat alle sociale normen ( oa de arbeidsomstandigheden ) werden gerespecteerd.

Hvandeker : Kan ook dienen voor de prijszetting, CO² inclusief. Mensen willen steeds meer weten hoe een product scoort op milieu en menselijk vlak.

7. Producten die erg gevaarlijk zijn voor het leefmilieu dragen een melding, zoals bij tabak : schaadt het leefmilieu en de gezondheid.

Hvandeker : Misschien beter niet produceren en vervangen door betere alternatieven ?

8. Kantines van bedrijven en scholen bieden , naast veggie toestanden, maximaal 2 x vleesschotel per week.

Hvandeker : Een lange strijd, vrees ik. Evenwichtige voeding, met niet te veel vlees, zou al goed zijn.

9. De prijs van de CO² is mee verrekend in de kostprijs van de producten. Dat kan via belastingen.

Hvandeker : Dit zou pas een revolutie zijn. Ik pleit voor een evolutie, stap voor stap, maar wel zo snel mogelijk te beginnen anders halen we dit nooit.

10. Hoe meer een gezin verbruikt aan energie, hoe duurder de eenheidsprijs.

Hvandeker : Logisch gezien de toekomstige schaarste aan fossiele bronnen. Schone energie zou dan weer moeten beloond worden. Evenwichtsoefening..

11. Bedrijfswagens zijn niet langer een extralegaal loonvoordeel en in de plaats hiervan komt er een soort ' mobiliteitskredietkaart ' waarmee je oa gebruik kan maken van het openbaar vervoer, van autodelen ea transportmogelijkheden.

Hvandeker : Het zou moeten gaan om en/en ipv of/of. Een electrische bedrijfswagen is verdedigbaar voor verplaatsingen waar geen openbaar vervoer aan kan te pas komen, of voor autodelen. De kaart ' inventariseert ' dan je mobiliteitskeuzes.      

HVANDEKER : VAN MIJ MAG HET ALLEMAAL IETS SNELLER GAAN EN VOOR SOMMIGE VOORSTELLEN IS DAT OOK MOGELIJK.

De commentaren zijn gesloten.