26-09-09

Auto's of wagens, hybride of electrisch...

betterplace

Ik heb de laatste tijd, vooral sinds ik op de hoogte ben van de inhoud van het project Better Place, vrij veel interesse gekregen voor wagens, hybride en electrische. Vooral omdat mijn huidige wagen er stilaan de brui kan aan geven en omdat deze oude diesel niet echt ' milieuvriendelijk ' meer is. Maar ik heb nog veel te leren, want de signalen van de fabrikanten en de vakpers zijn niet steeds even duidelijk. En dat is een eufemisme.... Sinds enige tijd is er een extra uitgaven van Knack : Knack Extra en deze van 25 september 2009 gaat vooral over wagens. Met heel veel aandacht voor zuinige, maar vooral ook voor hybride en electrische wagens.

In dat nummer staan 10 van de 16 hoofdstukken in het teken van dit type wagens. Graag wil ik ze één voor één overlopen, althans de meest markante informatie, voor mij toch.

1. De toekomst is niet voor vandaag.De klassieke wagen heeft een bedroevend laag rendement, maar ze blijven populair omwille van hun gebruiksgemak. Enkele minuten tanken, 50 liter brandstof en je kan zo'n 1.000 km verder. Maar er is de uitstoot... De Duitsers experimenteren met Sun Diesel, gewonnen uit planten ( niet geschikt voor menselijk voedsel ) en afval van land- en tuinbouw. Afval als grondstof levert dus energie. Meer verbruik , veel minder uitstoot. Ook klinkt er plots een roep naar veel meer elektrische auto's. Gebaseerd op de ( kortzichtige ) overweging dat electrische auto's bij het rijden geen CO2 produceren. Nochtans is de enige zinvolle berekening van de belasting die volgens de volledige levenscyclus, de well-to-wheel benadering. Productie van de wagen, het gebruik en de productie van brandstof en de sloop. In de VS zou de massale inzet van electrische wagens niet minder dan een milieuramp betekenen met een uitstoot van 2 tot 3 keer meer. Gewoon omdat in de VS nagenoeg alle electriciteit wordt opgewekt uit steenkool en bruinkool. De wagen zou al minstens met echte groene energie moeten rijden, opgeslagen in lithium-ionbatterijen die erg snel opladen en goed zijn voor een autonomie van 66 km per 100 kg batterij. Enigszins betaalbaar worden de Mitsubishi  Miev en de Nissan Leaf die tegen 2010 zijn aangekondigd. Dank zij een snellaadsysteem kunnen ze worden opgeladen op 30 minuten. Premies en erg lage gebruikskosten milderen de prijspil.

Hvandeker : Het is niet al goud wat blinkt. Maar dat de hybride en de electrische wagen stilaan een weliswaar bescheiden plekje zal innemen op de wegen, staat voor mij vast. Maar dan moeten fabrikanten, van auto - batterijen - en slimme netwerken en oplaadsystemen elkaar snel vinden. En de overheid via aangepaste en doortastende normen alsook met gerichte premies een duit in het zakje doen.       

2. Hybrides komen in vele gedaanten. Enerzijds heb je de ' mild hybrid ' , een electrische auto die permanent een duwtje krijgt van de benzine- of dieselmotor en anderzijds is er de ' full hybrid ', waar bij vetrek en in de stad de electriciteit het alleen doet. En in deze zijn de grote Duitse merken op achtervolging van de Japanners aangewezen, in al hun onaantastbare grootsheid. Op gebied van verbruik maken heel wat constructeurs hun potentiële klanten blaasjes wijs. Economisch rijden blijft de eerste boodschap, met veel minder CO2-uitstoot.

Hvandeker : Op gebied van uitstoot tijdens het rijden is per definitie een electrische beter dan een hybride die dan weer beter is dan een diesel of benzine. Maar efficiënt rijden is altijd meegenomen.     

3. De auto van de toekomst. Intelligente lichtsystemen, communicatie tussen auto's als het nodig is, warmtegevoelige radar ter vermijding van aanrijdingen, een elektromotor per wiel, sensoren die je rijstijl en externe gevaren in het oog houden, slimme spiegels.... allemaal dingen die er kunnen voor zorgen dat je bewust en veilig je wagen doorheen het verkeer loodst.

Hvandeker : De hulp zal ook moeten komen van intelligente systemen om veilig en efficiënt te  rijden en aldus geld maar vooral het milieu te sparen.   

4. Smart grid, de technologie van de toekomst. Electrische auto's hebben behoefte aan een intelligent electriciteitsnet, de ' smart grid '. Momenteel gaat electriteit stroomafwaarts : van de producent naar de consument. Het nieuwe systeem is niet langer een futuristisch project, maar een bestaande richting welke reeds door Obama's VS, de EU en zelfs Vlaanderen worden omarmd.Het komt er in grote lijnen op neer electriciteit af te nemen op het ogenblik en om de redenen die we zelf kiezen, een beetje zoals de vaatwasmachine laten draaien 's nachts, aan het goedkopere nachttarief. Dus volgens de wet van vraag en aanbod. Vooral met alternatieve energie ( veel/weinig zon/wind ) zullen er pieken en dalen zijn en zullen de prijzen fluctueren. Het basisidee is om productie en opslag meer te decentraliseren, zodat huizen en auto's ( bv een wagenpark met electrische auto's ) ook hun steentje kunnen bijdragen voor het op het net brengen van elektronen. Volgens sommigen zal de smart grid er op termijn toch komen, wegens het schaars raken van olie en de daarmee samenvallende prijsstijgingen. Onze electriciteit zal steeds groener worden en rijden met een electrische wagen economisch en ecologisch interessanter. Alleen de initiële aanschaf blijft duur ( zonder overheidstussenkomst ). Publieke oplaadzuilen, zoals in parkeergarages, treinstations en park en ride parkings zijn een mogelijkheid. Ook het leasen en omruilen van batterijen zijn mogelijkheden.

Hvandeker : Het idee van de slimme netwerken voor electrische stroom is niet meer weg te denken. Het is geen science fiction meer en men heeft de kip/ei discussie bijna afgesloten nu er binnenkort meer en meer electrische en/of hybride auto's in het straatbeeld zullen verschijnen. In Amsterdam zullen 10.000 oplaadzuilen tegen 2012 beschikbaar zijn. Ook het project Beter Place zal er voor zorgen dat er in sommige landen zeer binnenkort heel wat gaat veranderen. Blijven wij de oliesjeiks en de regeringen sponsoren of denken we na over onze geldbeugel en vooral over de klimaatontwrichting ? Een buitenkans voor bedrijven die bij de pinken zijn en deze nieuwe technologie met al zijn mogelijkheden onderzoeken en toepassen.  

betterplace4
  

5. Wat is de watt ? Een elektromotor beschikt direkt over zijn volledig vermogen, is stil en heeft geen versnellingen. Prijzen zullen liggen tussen de 25.000 en 40.000 Euro's, zonder subsidies of premies. Batterijen zullen kunnen worden opgeladen op minder dan een uur. Thuis echter zal dat de ganse nacht duren. Of men vervangt de batterij op enkele minuten. Actieradius hangt af van de grote ( en dus het gewicht ) van de batterijen en dat kan gaan van 75 tot 500 km en zelfs meer. Rijden op stroom kost slechts de helft van rijden op klassieke brandstof.

Hvandeker : Zonder premies zal de aankoop duur uitvallen, maar het gebruik maakt veel goed. De kleinere actieradius is voor heel wat mensen ook niet zo belangrijk. Maar de stroom mag niet uit een steenkoolcentrale komen, want dan is de uitstoot niet verdedigbaar noch aanvaardbaar. Maar hoe weet je dat ? Hoe zie je dat ?  

6. Betalen om de stad in te rijden. Maar dan betalen voor de gereden kilometers onder het principe belasting volgens het gebruik niet volgens het bezit. Zonder camera's of tolpoorten, gewoon op basis van gps. Rekeningrijden dus...en het afschaffen van de vaste autobelastingen. Zoals het in Stockholm reeds sinds 2007 operationeel is, met steeds minder wagens in de stad en steeds minder uitstoot ( 40 % ). En met meer openbaar vervoer en meer omzet voor de middenstand.  

Hvandeker : Rekeningrijden, nagenoeg iedereen gaat akkoord met het principe, maar de toepassing kan nog wel op zich laten wachten. Techniek en politiek, twee klassieke maar te nemen struikelstenen.

7. Kortingen op z'n Belgisch. Met als gevolg hopeloos onduidelijke regels en versnippering van bevoegdheden. Korting op de factuur ( federaal) voor propere auto's, extra groene bonus van het Waalse Gewest, geen schrootpremie of recyclagepremie zoals in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg Portugal, Spanje, Italië, UK, etc. Wegens het ontbreken van ' budgettaire ruimte ' alhoewel er BTW terugverdieneffacten zijn. Ook een belasting op basis van de CO2-uitstoot ziet de Belgische regering niet zitten. De vervuiler betaalt hier dus niet.

Hvandeker : weinig logica, zowel federaal als gewestelijk. De vervuiler betaalt, met een sociale correctie ' lijkt me beter en vooral rechtvaardiger.  

8. Hoe milieuvriendelijk is de budgetvriendelijke auto ? Het kenmerk van een budgetvriendelijke auto is uiteraard de prijs, niet het propere.

Hvandeker : Dat is een groot risico omdat de goedkope wagen veel zal gekocht worden in bepaalde delen van de wereld.

9. Stijloefeningen op wielen. BMW Vision, Peugeot RCZ, VW L1, Renault Twizy allemaal ' concept cars ' die mooi ogen en peilen naar de interesse van het publiek. 

Hvandeker : allemaal electrische auto's, mooi en vooral origineel. Sommige met enorm lage uitstoot ( indien er nog een andere motor bijzit ). Zonder batterij zijn ze niet veel duurder dan gewone auto's. 

10. De vlucht vooruit. Fabrikanten maken hun klassieke benzine- of dieselauto's steeds een beetje zuiniger. Om in orde te zijn met de regelgeving...Sommigen wagen zich een beetje in de richting van hybride of electrische wagens. Heel wat nieuwe technieken worden uitgeprobeerd en toegepast. Ze willen vele pijlen op hun boog hebben. 

Hvandeker : Heel wat fabrikanten willen een auto beschikbaar hebben voor de milieubewuste  consument die echter niet te veel wil betalen.  Maar de overgang naar een ander tijdperk , dat van de milieuvriendelijke wagen zonder uitstoot tijdens het rijden, duurt wel erg lang.

autoopsamengeperstelucht
  

 

 

Commentaren

In alle artikels over elektrische auto wordt gesteld dat het verbruik veel goedkoper is. Als we weten dat de benzineprijs voor 75% bestaat uit belasting met wat vergelijken we dan. Elektriciteit met 21% BTW of elektriciteit met 300% accijnsen?

Gepost door: Dirk Desart | 01-01-10

Als we elektrisch gaan rijden is het dan de bedoeling dat iedereen voor zijn huis een aangepast stopcontact heeft of dat we de auto naar de garage brengen om hem daar op te laden en het laatste stuk te voet doen?

Gepost door: Dirk Desart | 01-01-10

De commentaren zijn gesloten.