22-09-09

Parkeerplaatsen in Leuven

Ere wie ere toekomt : Een erg lovend artikel( DM 18/9)  over Louis Tobback en hoe  hij van een wat verouderde stad, via een spectaculaire stadsvernieuwing, een stad heeft gemaakt welke model kan staan voor vele andere centrumsteden in Vlaanderen. Een beetje overdreven werd de stad door de journalist ' Louisville aan de Dijle ' genoemd. Het gaat inderdaad over Leuven, de hoofdstad van Vlaams Brabant.  

Hvandeker : Ere wie ere toekomt, proficiat Louis Tobback. Eén aspect uit deze aanpak wil ik nog even in de schijnwerpers plaatsen. Mobiliteit, autovrij of autoluw, parkeerplaatsen, intern transport zijn allemaal delen van dezelfde taart en ook die taart smaakt niet slecht. Ik citeer : ' Zijn ( Tobback ) eerste project was het verkeersvrij maken van het centrum en meteen kreeg hij de middenstand over zich heen. Waanzin, achteraf gezien, want destijds was de centrale St Pieterskerk, vlak tegenover het stadhuis, eigenlijk weinig meer dan een rotonde voor voorbijgaand verkeer. Destijds moesten vrachtwagens niet over de ring, maar hoestten ze hun uitlaat leeg dwars door het centrum.  De Grote Markt waren 2 brede stoepen met een nog veel bredere straat. Wat nu een paradijs is voor fietsers en voetgangers was vroeger een nachtmerrie voor deze zwakke weggebruikers.

En zeggen dat men in Ekeren ( district van Antwerpen ) opnieuw aan het wringen is om het Centrum en meer bepaald het Kristus Koningplein ( locale grote markt ) terug vol te stouwen met parkeerplaatsen op een totaal vernieuwd plein. En dit onder druk van de lokale middenstand. Terug naar de 20ste eeuw, zou ik zo zeggen. Misschien dat het beleid eens even bij Louis Tobback kan binnen springen voor een woordje uitleg ? 

12:28 Gepost door hvandeker in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.