18-09-09

Lezersbrief in De Morgen van 18 september 2009

 

betterplace6
Vandaag las ik onderstaande lezersbrief en ik was een beetje van de kook. Lees mee en geef je mening, als het even kan.
' Autoproducenten pakken tegenwoordig uit met hun gifgroene plannen: de doorbraak van de elektrische auto. Vergeet de gevaren van kernenergie. Vergeet de mogelijkheidom het met minder energie te doen. Het enige probleem waarover nog mag gesproken worden is de productie van CO2. De autoindustrie speelt daar nu handig op in. Met elektrische wagens mag men nog evenveel rondrijden als vroeger en toch ziet of voelt men nergens uitstoot van CO2. Dat die wagens vaak electriciteit gebruiken opgewekt uit kerncentrales, wordt over het hoofd gezien. Men gaat zelfs premies beloven voor de aankoop van die wagens op kernenergie. Amsterdam beslist om voor eigen gebruik alleen nog elektrische wagens te kopen. Weten die mensen wel waaraan ze meewerken ? '
Tot zover de brief van Martin Decaluwe uit Kessel-Lo.
Waar, onwaar, iets tussenin ? Gelijk, ongelijk, iets tussenin ? Wie laat haar/zijn licht schijnen ?

Commentaren

Transitie in chaos Ik gok op "iets tussenin". Gokken, want de klimaatveranderingsproblemen en de transitie die we zullen moeten realiseren om er iets aan te doen vormen een redelijk "chaotische" cocktail. Neem:
* een complexe problematiek
* een steeds sneller veranderende wereld
* onzekere technologische evoluties
* onvoorspelbaar gedrag van de consument
* onstabiele politieke omgeving (zal Obama of zal hij niet, of hoever zal hij gaan)
*....

Nog eens goed schudden, en drinken maar!

Vele hernieuwbare energiebronnen zijn gericht op elektriciteitsproductie: wind, PV, noem maar op. Zelf thermische processen kunnen omwille van rendementsoverwegingen best ook electriciteit produceren (WKK). Bovendien zijn elektronen nu eenmaal relatief gemakkelijk transporteerbaar. Opslag van elektrische energie blijft een hekel punt, net als het beheersen van decentrale productie en sterk variërende productie / vraag. Maar er gebeurt gelukkig ook veel onderzoek naar energieopslag en smart grids.

Het is inderdaad nog onzeker hoe we het broeikasprobleem zullen oplossen, welke duurzame energiebronnen het zullen waarmaken, en wanneer. Waarschijnlijk zal het een verhaal zijn met meerdere hoofdstukken en verhaallijnen. Maar de kans is groot dat elektrische energie hierin een grote rol zal spelen (ook al heb ik net als Martin Decaluwe geen kristallen bol).

Het is dus niet ondenkbaar dat elektrische transportmiddelen in de toekomst een belangrijke rol zullen spelen in ons leven. Bij het ontwikkelen van technologie zijn de "leercurves" een gekend fenomeen. Technologie moet rijpen, net als goede wijn (matuur worden heet dat dan). Zo blijkt uit studies dat door dergelijke "leereffecten" de zonnecellen 20% performanter worden bij elke verdubbeling van het gecumuleerde produktievolume. Bij windenergie is dat 15%.

Van mij mag de autoindustrie dus alvast beginnen te oefenen en te leren, al is het effect op dit eigenste moment discussieerbaar en zijn hun motivaties misschien niet altijd helemaal kosjer.

Voorlopig gebruik ik zoveel mogelijk de fiets.

Gepost door: Stefan | 22-09-09

De commentaren zijn gesloten.