16-08-09

Waarom verkoopt groen zo moeilijk ?

6254_toparticlephoto

Waarom verkoopt groen zo moeilijk ?

Heel wat mensen hebben de mond vol van groen, ecologie, milieu, energie, enz, maar slechts een minderheid gaat ook werkelijk stappen ondernemen om echt iets wezenlijk aan zijn/haar ecologische voetafdruk te doen.

En wat is hiervan de reden ? Volgens sommigen zijn er twee belangrijke psychologische factoren die hier een rol spelen, namelijk:

  1. De mens heeft liever collectief ongelijk dan individueel gelijk.
    We voelen ons veilig in een omgeving waar iedereen hetzelfde gedrag tentoon gaat spreiden. Als alle mensen vervuilen, dan is het ook sociaal aanvaardbaar om het ook te doen en wordt je nagekeken als je niet mee doet met de groep. Mensen die echt zware inspanningen leveren om iets aan het milieu te doen of hun impact op het milieu willen verkleinen, worden nog vaak nagekeken. De laatste tijd wordt het wel modieus om groen te zijn, maar dat eindigt op een bepaald punt, meer bepaald daar waar men begint te prutsen aan het comfort.
    Zolang bijvoorbeeld iedereen blijft met de auto rijden, is het sociaal aanvaardbaar om dat ook te doen, ookal weten we dat dit een impact heeft op onze omgeving (CO2 voor het broeikaseffect en fijn stof voor onze gezondheid). We voelen ons ook uitgesloten als we alles met de fiets gaan moeten doen. Typisch is dan ook de reactie: “waarom moet ik met de fiets rijden, als mijn buur dat niet gaat doen…”.
  2. Het is eigen aan de mens om vooruit te willen.
    Een mens kan wel veel spreken over consuminderen, het is in een consumptiemaatschappij moeilijker dan gedacht. We zijn als mens ook altijd aan het evolueren en we eisen van onze omgeving, maatschappij enz ook steeds een evolutie. Als we een nieuwe auto kopen, moet die gewoonlijk beter zijn dan de vorige, met meer binnenruimte, meer snufjes enz. We willen het ons ook steeds gemakkelijker maken. De klok terugdraaien gaan mensen alleen doen als het van “moeten” is.
    De evolutie en de wil om vooruit te willen, vertaalt zich dan ook in economische groei. Reclame zwengelt dan ook nog eens onze drang naar goederen aan, met altijd dezelfde boodschap (belofte), namelijk dat we erop vooruit gaan. Dat is het doel van reclame! Je wordt er altijd beter van.

Tegen deze twee belangrijke speerpunten van de consumptiemaatschappij zijn we als groene beweging gewoon niet opgewassen. Natuurlijk beginnen de feiten ons in te halen en opent dit steeds meer mensen hun ogen. Hoge energieprijzen, instabiele regio’s door olie, duurder voedsel, klimaatveranderingen, …, het zijn allemaal eye-openers die stilaan mensen doet wakker schudden. Maar of het de grote groep gaat doen veranderen is zeer twijfelachtig.

Hvandeker : Bijna juist, bijna akkoord... maar als we niet blijven proberen, gebeurt er niets of toch veel te weinig voor een groene ' Big Bang ' en dat zouden we best vermijden. Kopenhagen komt dichterbij... ook daar zullen velen hopelijk erg veel en aanhoudend proberen.

Groen handelen wil niet per definitie zeggen dat men aan comfort inboet. Comfort en economische groei , dat is pure marketing, niets meer. En marketeers zijn ' slimme ' mensen die je met de glimlach een schuldgevoel aanpraten als je niet handelt zoals zij het graag willen.  

Wat is trouwens comfort : een huis voor 10 waar je met 2 in woont ? Een 4 x 4 om in de stad te rijden ? Een 250ste paar schoenen ?

Overigens, zoals de volksmond zegt : ' moeilijk gaat ook en je hebt er nadien eens zoveel plezier aan'.

17:04 Gepost door hvandeker in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

green innovation - the human dimension Om duurzame innovaties echt succesvol in te voeren is er meer nodig dan groene technologie. De menselijke dimensie is minstens even belangrijk. Want, niets menselijks is ons vreemd. Consumenten blijken niet te handelen als goed geïnformeerde, rationele beslissingsnemers. Onderzoek hierover brengt interessante zaken aan het licht. Zo oordelen we dat andere mensen (bijvoorbeeld) energie verspillen omwille van hun karakter, maar wijten we onze eigen verspillingen aan externe omstandigheden. Of dat meer informatie niet noodzakelijk leidt tot verbeterd gedrag. Een goed en concreet voorbeeld in onze omgeving heeft veel meer kans om ons gedrag te veranderen.

Op gebied van innovatieve duurzame materiaaltechnologieën proberen we daarom in ons project "openraam" (www.openraam.eu) vooral te werken rond inspirerende voorbeelden in Vlaanderen, het detecteren van concrete kansen bij bedrijven en het begeleiden ervan tot echte realisaties.

Gepost door: Stefan | 18-09-09

Nieuwsbrief Bedankt voor de respons. Ben even gaan kijken op de link en me ingeschreven op de nieuwsbrief. Succes verder. Hugo Van Damme

Gepost door: Hugo Van Damme | 21-09-09

De commentaren zijn gesloten.