10-03-09

Groene update week 11, deel 3

1. DM 4/3 Koers CO2 uitstootrechten keldert door de diepe recessie . Er is dus weinig vraag en veel aanbod en bijgevolg zijn de rechten per ton in prijs vermindert van 31 Euro in juli 2008 tot 10 Euro nu.

2. DM 7/3. Alhoewel reeds heel wat fabrikanten bezig zijn met experimenten, prototypes en testvoertuigen ziet het er niet naar uit dat de elektro-autos of plug-in auto's in grote getallen van de band zullen rollen. Ampera of Volt ( Opel ) wordt op de markt verwacht tegen 2011, Tesla is nogal duur maar een wel 100 % electrische sportieve wagen waarvan de gewone versie ook in 2011 op de markt komt. Maar opnieuw is het Toyota die met de Prius - die  al aan de derde versie is - weer zuiniger ( 3,9 lt/100 km ), krachtiger en properder is en waarbij de batterij tijdens het rijden oplaadt.

Hvandeker : Prius is gewoon de wagen die je vandaag reeds regelmatig in ons straatbeeld aantreft, zeg maar de pionier van de hybrides.

3. DM 6/3. Vlaams economieminister Patricia Ceysens investeert 100 miljoen Euro in groene energie en hoopt aldus een kleine 50.000 jobs op te leveren. De kennis over hernieuwbare energie  is aanwezig in Vlaanderen maar wordt te weinig aangeboord en is te versnipperd . Ontwikkelen van zonnepanelen van een nieuwe generatie, testruimte voor onderdelen van windturbines, aanpassing van het electriciteitsnet  zodat er ook stroom van andere bedrijven en particulieren er op kan,  aanmaken van goedkopere en efficiëntere zonnecellen zijn enkele van de projecten die ze wil realiseren.

Hvandeker : Dit gemeenschapsgeld is hopelijk goed besteed als investering in groene spitstechnologie welke heel snel zal kunnen verzilverd worden. Uitvoeren en de vinger aan de pols houden en bewijzen dat dit alles meer is dan ' aankondigingspolitiek ', waar onze beleidsmensen toch nog steeds in uitblinken.

4. DM 23/2. Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV Metaal, zegt : We willen de groene mentaliteitsomslag bij Opel. We gaan kapot als we de weg niet omleiden. Onze toekomst kan alleen maar groen zijn. Over 5 jaar moeten we allemaal groene auto's bouwen en er komt een wedloop om de eerste te zijn. We moeten nu sneller zijn dan de anderen om in dit gat te duiken.

Hvandeker : Een man met een visie. Maar weinig stem in het kapittel, vrees ik. Ik hoop dat hij gelijk heeft en ook krijgt, zodat heel wat jobs op termijn kunnen gered worden. Ook de ministers zeggen hetzelfde, maar hebben evenmin veel in de pap te brokken, vrees ik. Maar de toekomst van Opel Antwerpen is groen of zal niet ( meer ) zijn... Zie ook Flanders Drive, het Vlaams platform voor vernieuwende autoproductie, zoals de hybride wagen.

De commentaren zijn gesloten.