23-04-08

DE HEEN-EN-WEER-WEEK, wasda ?

heenenweerweek2

 

Hvandeker : Ik kreeg vandaag een briefje in de bus met wat uitleg over de Heen-en-weer-week van 2008 , een initiatief van Mobiel 21 en met de steun van Bond Beter Leefmilieu, Komimo, de Vlaamse Overheid , De Lijn en de NMBS. Ze lanceren daarbij 2 initiatieven : de Mobiliteitscheque en de Mobitest. Op de website www.varieerinhetverkeer.be kan je hierover heel wat informatie vinden, meedoen aan de mobitest ( voor werkgevers die oplossingen zoeken voor de (im)mobiliteit van hun personeel ) , kennismaken met standpunten en initiatieven van werkgevers, de overheid, de deelnemende organisaties. Als opwarming vind je hierna een standpunt van Mobiel 21 over de mobiliteitscheque, te vinden op genoemde website. Een aanrader !

" De Mobiliteitscheque, een budget om vrij te bewegen

In Vlaanderen gaan zeven op de tien mensen met de auto naar het werk. De Vlaamse regering wil daar tegen 2010 zes op de tien van maken. Daarvoor heeft zij een Pendelplan en de boodschap wordt in de kijker gezet tijdens de Heen-en-weer-week die in mei loopt. Maar hoe krijg je pendelaars zover om op een meer milieuvriendelijke manier naar het werk te gaan? De mobiliteitscheque biedt interessante mogelijkheden, zegt Mobiel 21.

Er zijn maaltijdcheques, dienstencheques, opleidingscheques, ja zelfs slechtweercheques. Waarom dan geen formule om duurzaam woon-werkverkeer te stimuleren? Je moet niet altijd op de auto schieten, maak gewoon het alternatief wat aantrekkelijker.

Werkgevers grijpen te vlot naar de bedrijfswagen om hun personeel extra te belonen omdat dat fiscaal interessant is. Dat werkt (ook onnodig) autogebruik in de hand. Er zijn heus werknemers die iets anders willen. Zij wonen vlak bij het station en ook het bedrijf ligt op loopafstand van een halte. Waarom hen geen gratis abonnement voor openbaar vervoer schenken?
Of ze komen graag met de fiets. Waarom dan geen fietsvergoeding?
Hetzelfde gaat op voor carpoolen, autodelen, telewerken, en zelfs bijdragen in de kosten van een verhuizing dichter bij het werk.
Kortom, de alternatieven zijn het overwegen waard. Ze moeten alleen fiscaal op dezelfde manier behandeld worden.
Mobiel 21 vraagt daarom de mobiliteitscheque een wettelijk kader te geven. Zo kan het een fiscaal aantrekkelijk middel wordt dat werknemers naar eigen believen kunnen spenderen aan het geknipte vervoer. Springen de werknemers slim en milieuvriendelijk met hun budget om dan houden ze op het einde van de rit zelfs geld over.

Het bedrijf, de pendelaar en het verkeer zullen er wel bij varen " .

www.mobiel21.be

Hvandeker : Ook hier kan worden aangetoond dat maatregelen welke goed zijn voor de portemonnee samen sporen met het milieubelang . Het privé vervoer is nu eenmaal, naast andere , een erg grote oorzaak van vervuiling.  

De commentaren zijn gesloten.