15-04-08

Groen nieuws van de voorbije week in een notendop.

1. Jill Peeters, weervrouw op VTM en sinds kort lid van de CBN-E - het Climate Broadcasters Netwerk - Europe - , maakt zich kwaad op haar klimaatonverschillige landgenoten. Oa op de reacties  zoals  " het zal wel zo'n vaart niet lopen " of " moet er nu echt zo dringend ingegrepen worden ? " of " Opwarming van de aarde, dat is zo saai " of " ik was dit ( ons ) klimaat toch beu dus laat maar komen, dat opgewarmd klimaat ". We zijn blijkbaar, samen met de Luxemburgers, de slechtste leerlingen van de Europese klimaatklas en het kan ons weinig schelen. Willen we wachten tot het bv zo erg is als in Barcelona , waar men nu reeds , en het is nog geen zomer, dagelijks water moet " invoeren " uit Marseille ? Wat je ook vertelt aan de TV-kijkers over global warming, de reacties zijn beperkt en voor de meesten moete het water tot aan de lippen komen, voordat ze beseffen dat het menens is.

Hvandeker : Dit " na ons de zondvloed " gedrag is van alle tijden. Gelukkig zijn er mensen zoals Jil die tegen de stroom inroeien en als onheilsprofeet willen optreden en haar stem laten horen. Toch heb ik de indruk dat velen, ook hier in Vlaanderen, klaar staan om mee te doen aan acties allerhande. Het bewustzijn groeit dat er een verband is tussen de opwarming, het watertekort, de stijging van de prijzen voor energie en voedsel. Maar het is goed dat Jill zich publiek kwaad maakt en oproept tot het ernstig nemen van de bedreigingen. Dimitri Leue is of beter speelt Don Kyoto. Jil Peeters mag vanaf nu de titel " Donna Kyoto " voeren. Zij heeft mijn respect.    

2. SPE, 2de Belgische electriciteitsproducent, neemt het windenergiebedrijf SPE Power Company ( SPEPCO) over en benadrukt achter de merknaam Luminus zijn ambities om sterk te groeien in de productie van groene stroom. SPEPCO bezit een 30-tal windmolens.

Hvandeker : een klein berichtje over een relatief kleine transactie, maar belangrijk als symbooldossier van de alternatieve energie.

3. Nog zo'n symbooldossier is dat van het Solar Impulseproject, zeg maar het vliegtuig op zonne-energie, waar de Europese Commissie zich heeft achter geschaard. De principiële ( geen geldelijke ) steun voor dit  project van Bertrand Piccard moet de ambities van Europa voor wat betreft groene energie belichamen. De bedoeling is om technologische en psychologische grenzen te verleggen en commercialisering is niet echt aan de orde. Toch wil men er in 2009 mee proefvliegen en in 2011 gaat het dan rond de wereld.

Hvandeker : Durvers, dromers, ze zijn van alle tijden en zorgen voor de nodige tegenwind. Het is goed dat ze een duwtje krijgen vanuit politieke ( Europese ) hoek als waardering voor hun vele onderzoekswerk. Tevens wil Europa zich opnieuw profileren ten opzichte van andere grootmachten als redelijk radicale voorstander van alternatieve energie.

4. Shell pleit voor EU-subsidies en extra rechten om CO2 te bergen. Deze berging is een van de krachtlijnen van het EU-klimaatbeleid maar niemand komt volgens hen in actie.

5. Nog een positief bericht vanuit de bedrijfswereld : Volvo Trucks Gent gaat eind 2009 beginnen met de productie van hybride, milieuvriendelijke (diesel-elektromotoren combinatie) vrachtwagens. Het energieverbruik kan vooral in het geval van herhaald starten en stoppen met 20 tot 30 % verminderen.

Hvandeker : Eens de fase van de kinderziektes voorbij, kunnen deze vrachtwagens enigszins de druk op het milieu verminderen, afhankelijk uiteraard van de aantallen en dus van de vraag van de klanten.

6. Dexia gaat groen. Ze gaan hun eigen electriciteit produceren via een windmolenpark in Normandië .

Hvandeker : een vreemde maar positieve evolutie en het is niet de eerste keer dat deze bankgroep op die manier in de belangstelling komt : zonnepanelen, reizen met de trein in plaat van met het vliegtuig... het zijn nog enkele maatregelen die hun goede wil om de CO2 terug te dringen aantonen. Hopelijk gaan ze steeds verder want stilvallen is nu eenmaal geen optie.  

       

De commentaren zijn gesloten.