14-03-08

Mondige ( energie ) klanten, deel 2

 6736_toparticlephoto

Verwijzend naar het 1ste luik van deze bijdrage, gepost op 10 maart 2008, verschijnt er vandaag in De Morgen over hetzelfde onderwerp een bijdrage van de hand van José Manuel Barroso , voorzitter van de Europese Commissie, en Meglena Kuneva, Europees Commissaris voor Consumentenbescherming, met als ronkende titel " Een welvarend Europa heeft mondige consumenten nodig ". Ook omdat het morgen 15 maart 2008 opnieuw de " World Consumer Rights Day " is.

Toeval of niet maar hun stelling luidt klaar en duidelijk " Mondigere klanten zijn goed voor de economie, omdat zij ondernemingen ertioe verplichten zich in te spannen om de concurrentie het hoofd te bieden en efficiëntie, innovatie en kwaliteit te belonen. " En ze geven zelfs enkele concrete voorbeelden waarbij Europa deze klanten wil ondersteunen : regelgeving mbt roaming telefoonkosten, grensoverschrijdende betalingen, onlineverkoop vliegtickets, concurrentie ook op basis van milieunormen, misbruik van marktmacht ( concurrentiebeleid en dus tegen monopolievorming), mogelijkheden tot vergelijking over de nationale grenzen heen ( bv electriciteit kost in land A maar dan het dubbele van land B ) , gedragscodes. Maar dan staat er een nog een zeer interessante passage en ik citeer : " Dikwijls volstaat het een probleem aan te geven om de situatie te veranderen. Wanneer consumenten inzien dat zij geen waar voor hun geld krijgen, zullen zij dat willen veranderen. OM DAT TE BEREIKEN HEBBEN WIJ GEEN SYSTEEM NODIG VAN COLLECTIEVE ACTIES ZOALS IN DE VS. Consumenten kunnen ook de nationale regeringen vragen om hen te helpen.

En dat wordt gesteld, nadat men in de inleiding John F. Kennedy laat zeggen : " Wij allen zijn, per definitie, consumenten... en toch zijn wij de enige belangrijke groep waar dikwijls niet naar geluisterd wordt ".  

Hvandeker : In ben geneigd te geloven dat er inspanningen door Europa gedaan worden, maar ruim onvoldoende en weet niet goed hoe dat komt : beïnvloeding van Europese ( en nationale ) politici door vooral grote bedrijven, heterogeniteit van de massa consumenten ( de een wil zus, de andere zo ), te weinig controle op de toepassing van de regelgeving, te weinig kennis van de markt(mechanismen)  vanwege Europa en de nationale regeringen ? Een combinatie van dit alles is een dodelijke cocktail voor de slagkracht van de consumenten en daarom zouden collectieve acties zoals in de VS mogelijk wel veel kunnen veranderen. Maar wie begint eraan : een Europese consumentenorganisatie, een Europese vakbond, een reeks specifieke groeperingen per " sector " ( bv energie, kledij, etc ) ? Geef mij maar de uitspraak van Kennedy : Er wordt dikwijls niet naar ons geluisterd. Maar " spreken we luid genoeg , met voldoende kennis en met voldoende consumenten en vooral wie geeft ons een forum " ?         

De commentaren zijn gesloten.