19-02-08

Supertrucks door de Dorpstraat ?

supertrucks

Waanzin op de weg

De kans bestaat dat er binnenkort op de Vlaamse wegen supertrucks opduiken, mastodonten met een lengte van ruim 25 meter - een derde langer dan de vrachtwagens die nu rondrijden - en een laadvermogen van 60 ton.

(tijd) - Federaal minister van Mobiliteit Yves Leterme staat immers positief tegenover proefprojecten met dergelijke supertrucks op welbepaalde trajecten. Het is niet echt een baanbrekend initiatief, want in een aantal van onze buurlanden lopen gelijkaardige experimenten.

De transportsector en de bedrijfswereld juichen het idee toe. Supertrucks, argumenteren ze, maken het niet alleen mogelijk de kostprijs van het transport over de weg te verlagen, ze zijn bovendien milieuvriendelijker en leiden tot efficiëntere verkeersstromen. Daarom worden de supertrucks enigszins eufemistisch ook wel eens ‘ecocombi’s’ genoemd.

Dat de supertrucks voordelen bieden, wordt niet betwist. Uit de evaluatie van een project in Nederland blijkt dat het gebruik van supertrucks kan leiden tot een daling van het aantal verkeersslachtoffers, dat het een forse besparing van het brandstofverbruik oplevert en dat het een beperkte vermindering van de emissie van uitlaatgassen meebrengt. De kostprijs van het wegvervoer zou erdoor met 1,8 tot 3,4 procent dalen. Echt substantieel is dat niet.

Uit het onderzoek in Nederland blijkt ook dat supertrucks geen oplossing bieden voor de files. Supertrucks maken het vrachtvervoer over de weg zelfs competitiever en aantrekkelijker tegenover andere vervoerswijzen als het spoor en de binnenscheepvaart. De vraag is dan ook of het toelaten van supertrucks de mobiliteit wel bevordert, of integendeel het immobilisme nog in de hand werkt. Dat is het aspect dat in deze discussie doorslaggevend moet zijn.

Het overdrukke Vlaamse wegennet is niet geschikt om er supertrucks op los te laten. Voor Leterme zijn beslissing neemt, neemt hij best eens enkele uren plaats achter het stuur van zijn wagen om op een regenachtige werkdag rond te rijden op de grote verkeersassen in Vlaanderen: van Hasselt naar Antwerpen, en zo verder naar Gent en Oostende, van Antwerpen richting Breda, van Gent naar Kortrijk en zo meer. Hij zal dan zelf kunnen vaststellen dat het waanzin is daar supertrucks toe te laten.

Vlaanderen lijdt aan een verkeersinfarct en kampt met veel fileleed. Bijna dagelijks zijn er ongevallen met vrachtwagens op de autowegen en vaak zijn die moordend. Supertrucks, die de andere weggebruikers nog meer in de verdrukking brengen, zijn niet het juiste antwoord daarop. Ze zullen het verkeer nog meer stremmen.

Supertrucks kunnen rustig bollen op de brede, verlaten wegen in Noord-Scandinavië of op routes in de Verenigde Staten of Canada, waar ze weinig of geen hinder veroorzaken. Maar op de drukbereden en overvolle West-Europese wegen, en zeker in het verstedelijkte Vlaanderen, horen ze niet thuis. Om dat in te zien, is er zelfs geen experiment nodig en zijn proefprojecten overbodig. Supertrucks mogen dan al rendabeler en milieuvriendelijker zijn, voor de mobiliteit vormen ze een groot kwaad.

Stefaan Michielsen

09:43 - 08/02/2008
Copyright © De Tijd

Hvandeker : " Studies hebben uitgewezen dat ST's rendabeler en milieuvriendelijker zijn " lees ik. En geloof alleen het eerste ( een heel klein beetje)  want in plaats van 3 chauffeurs die elk met 1 20-tonner rijdt, zal nog maar 1 sukkelaar met een 60-tonner rijden. Als die dan nog zou rijden, maar ook dat geloof ik niet. Deze mastodont zal ook in de file staan, tussen zijn "kleine collega's de tientonners,  want men vervangt zomaar geen 3/6 camions ( schroot ? )  en 3/6 chauffeurs ( opzegvergoedingen, sociaal passief, etc ? ) en dat is niet echt rendabel . Sommige bedrijven en alle particulieren  hebben trouwens maar enkele (vracht)wagens.... " Effect op de kostprijs van het totaal wegvervoer zou tussen de 1.8 en 3.4 % liggen " . Niet echt substantieel, als het al juist is, een pleister op een houten been. Het enige gunstige effect dat ik zie is meer winst voor de heel grote bedrijven en de last is voor alle andere actoren. 

Stel je voor : een oprit op de " Boudewijnsnelweg " ( of vul zelf maar in E40, E17, E19, etc ) waar zo'n ST wil op geraken zonder kleerscheuren voor hem , maar vooral de anderen. Dat lukt niet. Of omgekeerd. Remsporen van hoeveel meter en hopelijk met succes. En als het toch zou lukken : 60 ton gewicht op een wegdek dat er niet op voorzien is. De weg zakt in. En hoe geraakt deze ST bij de klant ? Zijn de laadkades daar op voorzien ? Of leggen we nog een strookje beton bij voor deze " ecocombi's ( het woordje eco wordt tegenwoordig voor alles en nog wat voor de kar gespannen en in dit geval is dat bijzonder wrang)  " ?

Complete waanzin, complete onzin, weer het zoveelste " ballonnetje " dat niet kan opgaan. Vlaanderen, België... een voorschoot groot. Met beleidsmakers die lijden ( misschien hebben ze er wel geen last van ) aan grootheidswaanzin... ook megalomanie genoemd : Vlaanderen, distributiedraaischijf van Europa. Proef de vuiligheid en de Euro's in deze woorden. Dit is niet Amerika, met zijn 100 km rechte rijstroken aan één stuk. Dit is een landje vol beton, vol lawaai, vol dromers en idioten.

Teken , als je wil,  de petitie tegen deze fata morgana's van de minister van Immobiliteit Yves Leterme op : www.neenaandesupertrucks.be   

 

 

De commentaren zijn gesloten.