02-02-08

Software monitort rijgedrag truckers

31/01 Vrachtwagens Gielen rijden voortaan groener

De chauffeurs van vrachtwagens via de computer aanzetten tot een betere rijstijl? Het kan. Een paar maanden zijn de vrachtwagens van Gielen in Kortessem al uitgerust met het systeem ‘Greater Than’. De resultaten zijn vrij spectaculair.

De bedrijvengroep Gielen heeft dagelijks zo’n 55 vrachtwagens op de baan. “Ook wij moeten onze duit in het zakje doen voor het milieu”, zegt afgevaardigd bestuurder en eigenaar Philip Gielen.
“Het sys-teem ‘Greater Than’ leek ons wel iets. Na een testperiode van drie maanden hebben we besloten om alle vrachtwagens uit te rusten met het monitoringsysteem.”

Greater Than is een uitvinding van een in ons land verblijvende Zweed. Het hart van het systeem is een database met tal van rijprofielen. “Die worden voortdurend gevoed door de resultaten op de weg, zodat het systeem zichzelf voortdurend verrijkt”, zegt Koen Berckenbosch, verkoopsdirecteur voor Greater Than Benelux.
Gielen betaalt voor een periode van drie jaar een beperkt huurbedrag per vrachtwagen die met het systeem is uitgerust.
‘Greater Than’ meet onder meer de tijd van stationair draaien, de snelheid, het remgedrag en de versnelling. De computer analyseert de gegevens en stuurt die door naar de centrale monitor in het bedrijf. De bedrijvengroep van Gielen is één van de eersten die ‘Greater’ Than in huis hebben gehaald.

Bron : Website Het Belang van Limburg 

Hvandeker : nog wat extra informatie dat vandaag te vinden was in de Morgen gaat over besparingen enerzijds en kostprijs anderzijds. Besparingen in de banden, remmen, olie en andere slijtdelen zijn het grootste . Ook op gebied van brandstof was er tot nu toe een besparingspercentage van 4 % berekend, op jaarbasis zo'n 50.000 Euro  voor de 50 vrachtwagens . Hoe langer men echter het systeem gebruikt hoe meer besparingen : na 3 jaar zou dat kunnen oplopen tussen 12 en 15 %.  Wat ze nog belangrijker vinden is het dalen van zelfveroorzaakte ongevallen. En het simpele feit dat de besparingen alleen maar groter kunnen worden wegens de verwachte voortdurende stijging van de brandstofprijzen. Langs de kostenkant is er het gebruik van de software. Maar verwacht wordt dat het systeem 10 keer meer opbrengt dan dat het kost. Een doorgedreven vorm van ecodriving voor vrachtwagens als het ware.

www.greaterthan.com

De commentaren zijn gesloten.