27-01-08

Dossier auto en milieu

 

slide0007_image013
Hvandeker : we gaan het hier niet hebben over het nut van de auto, want die is hoger voor de ene partij dan voor de andere. Ook niet van andere transportmiddelen ten opzichte van de auto. Want ook daar zijn reeds veel  dikke en goede en minder goede boeken over geschreven. Maar op het ogenblik dat in Brussel het autosalon haar deuren sluit, de vertegenwoordiger van Febiac een eerste snelle analyse heeft gemaakt ( iets minder dan vorige jaren ) en de medewerkers van de automerken hun champagnekurken losten ( wat hadden ze te vieren ) is het misschien een goede moment om bepaalde (on)waarheden over auto en milieu neer te schrijven. Impressies, standpunten, buikgevoelens, doordenkers en zo verder, en zo voort.

1. De nieuwe modellen zijn zo groen als het blaadje sla bij Mc Donalds. Is er een kans dat sommige autoliefhebbers ooit ecologisch bewust zullen worden ? Of kan de gedragsverandering alleen maar worden afgedwongen door aanmoediging van propere wagens en sanctioneren van ecologische onverschilligheid ? Als ecologie nog steeds niet tot ieders bewustzijn is doorgedrongen, hebben de media daar mede schuld aan en waarom ?

2. De meeste Belgische excellenties ( leden van de regering ) kiezen voor grote, comfortabele auto's met veel pk, veel verbruik en veel uitstoot. Waar is de voorbeeldfunctie ? De meeste van deze mensen vinden het Europees plan ( bv 20 % minder CO2 tegen .. ) wel een goed idee, zeggen ze. Maar laat mij er verder mee gerust, ik rij ( vervuil)  jaarlijks 80.000 km en heb plaats nodig voor kostuums , dossiers en werkruimte.

3. Waarom en door wie werden in 2003, het einde van de oorlog tegen Irak, de milieuvriendelijkste , electrische wagens( van fabrikanten GM, Nissan, Toyota, Peugeot en Citroën)  tot het laatste exemplaar vernietigd ?

4. Omdat de wereldbevolking steeds groter wordt, zal het aantal wagens eveneens blijven stijgen waardoor, als er niets verandert, de belasting op het milieu ook in verhouding toeneemt. De keuze van de brandstof, het aantal keren dat de wagen gebruikt wordt, het rijgedrag, de evolutie van de files, de ontwikkeling van het openbaar vervoer, het carpoolen , etc worden daarbij steeds belangrijker. Alleen drastische maatregelen en een snelle ommekeer in het denken en handelen kan daar nog heel wat aan veranderen.

5. Wat de files betreft : volgens verkeersspecialisten is de sitatie bijna uitzichtloos maar moet het ergste nog komen en zijn er geen wondermiddelen. De baten van het transport met de (vracht)wagens wordt teniet gedaan door de kosten van economische, ecologische en menselijke schade van de mobiliteitscrisis. Je moet de automobilist raken waar het zeer doet en dat is in zijn portemonnee.

6. De regio in en rond de Antwerpse haven wordt onbereikbaar. De klassieke industrie zal moeten knokken voor een plaatsje op de wegen wegens de mobiliteitsconcurrentie van de pure logistieke traffiek ( met zeer weinig toegevoegde waarde).

7. Een kleine, milieuvriendelijke , wagen neemt ook een plaats in, in de file en zorgt zelf een klein beetje mee voor stilstand van de andere, grotere, vervuilende auto's en vrachtwagens. Openbaar vervoer ook, maar relatief minder.

8. Febiac zegt : wij verkopen wat de klanten vragen, vragen ze ecowagens ok, zoniet hebben wij heel wat alternatieven. De auto-industrie blijft dus zwaar inzetten op zware modellen omdat de meeste klanten de klik nog niet gemaakt hebben of niet willen maken. Voorlopig zijn ecowagens slechts een druppel op een hete plaat. Maar als de klant het vraagt, zijn we in staat op relatief korte termijn 3 liter/100 km of zelfs 1 literwagens te produceren.

9. Volgens Greenpeace mag de groene strik rond enkele voertuigtypes niet doen vergeten dat de industrie er alles aan doet om de op stapel staande Europese regelgeving maximaal af te zwakken.

10. De groene strik is bijvoorbeeld de oproep van de industrie om E-positief te rijden. Onder het mom van wat ecologische aanbevelingen wordt vrolijk verder gedaan zoals vroeger. Als de chauffeurs maar genoeg hun best doen, kunnen ze wel wat brandstof besparen en CO2 verminderen. Alleen strenge wetten kunnen deze mensen tot medewerking verplichten. Vrijwillige " convenanten " worden meewarig en met de glimlach bekeken.

11. De autobouwers beschikken over een gans arsenaal " sexy " systemen, welke de illusie geven dat de wagens in kwestie passen in hun groene strategie. Deze systemen worden dan nog in het Engels benoemd, dat klinkt nog beter en is het perfecte glijmiddel om er losjes overheen te gaan . Ik lees in de brochure van een Duitse autobouwer :  auto stop & start , shift point display, btrake energy regeneration, electric power steering, efficient dynamics, clean power index calculator... allemaal woorden waar je kunt mee uitpakken, toch ?

12. Er worden 80.000.000.000 kilometer per jaar afgelegd op de Belgische wegen. Genoeg ?

13. In een 2de deel van dit dossier zijn 2 standpunten opgenomen , eentje van Hoofdeconoom van Petercam, Geert Noels en eentje van het beleggingsblad Budget Week. Erg interessant, maar niet meer voor vandaag. 

 

  

 

 

21:28 Gepost door hvandeker in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

christian louboutin shoes [url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/]Christian Louboutin[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/]Christian Louboutin Shoes[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/]Discount Christian Louboutin[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/]Sale Christian Louboutin Shoes[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-pumps-c-3.html]Christian Louboutin Pumps[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-boots-c-9.html]Christian Louboutin Boots[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-collection-c-7.html]Christian Louboutin Collection[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-heels-c-10.html]Christian Louboutin Heels[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-short-boots-c-5.html]Christian Louboutin Short Boots[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-specials-c-14.html]Christian Louboutin Specials[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/christian-louboutin-tall-boots-c-8.html]Christian Louboutin Tall Boots[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/louboutin-tall-boots-c-15.html]Louboutin Tall Boots[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/yves-saint-laurent-boots-c-11.html]Yves Saint Laurent boots[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/yves-saint-laurent-pumps-c-12.html]Yves Saint Laurent Pumps[/url]
[url=http://www.christianlouboutinshoes88.com/yves-saint-laurent-sandals-c-13.html]Yves Saint Laurent Sandals[/url]

Gepost door: christian louboutin shoes | 27-05-10

Ladies,Christian Louboutin Pumpswanna own a pair of sexy shoes as the celebrities?
christian heels Guys, are you still drain your brains for what presents to choose for your girls?
christian louboutin heelsHere comes the best Christian Louboutin high heels with the most competitive prices.Christian Louboutin Sandals Christian Louboutin high heels are your best choicechristian louboutin black. A good amount of fashionable styles are here for you to choose from,Christian shoes come and find the on es thatbelongt oyou. Christian Louboutin Boots You will find it is absolutely worth purchasing! christian louboutin discounthttp://www.dmchristianlouboutin.com

Gepost door: Christian Louboutin | 03-08-10

Money can`t buy Happiness?Whoever said that doesn`t know where to buy.
Buyhermesbirkin offers the high quality Hermes bags and services.
No matter it is the classic Birkin bag, or the Kelly and Lindy bag,
or the latest new designs, you can find them here. Just selecting one,
you will be the next Victoria in the street.Comes from Shuna Sun.
http://www.buyhermesbirkin.com/

Gepost door: Hermes Birkin | 09-08-10

De commentaren zijn gesloten.