01-01-08

Schonere auto's voor Europa

 

EU-voorstel CO2-uitstoot auto's krijgt forse tegenwind

De feiten en voorstellen : Nieuwe auto's mogen vanaf 2012 gemiddeld nog max. 130 gram CO2 per km uitstoten. Via extra , flankerende, maatregelen moet uiteindelijk een plafondnorm van 120 gram bereikt worden ( via zuiniger airco's, andere banden en meer biobrandsoffen ). Deze normen worden wettelijk opgelegd in plaats van vrijwillige afspraken die niet werkten. De wetten moeten nog wel goedgekeurd worden in het Europees parlement.  

Het concreet Commissievoorstel om de CO2-uitstoot van auto's tegen 2012 tot 120 gram te beperken, wordt niet overal op applaus onthaald. De Italiaanse en Duitse industrie wijzen het voorstel radicaal af. "We zijn niet tevreden met dit resultaat", zo verklaarde kanselier Angela Merkel, "want dit komt onze bedrijven niet ten goede". Harde kritiek komt er ook uit de groene hoek. Zowel Greenpreace als europarlementariërs geven het Commissievoorstel een duidelijk onvoldoende mee.

Vooral de Duitse kritiek komt ongelegen voor de Europese Commissie. Er tekent zich immers een gemeenschappelijk front van ondernemers,
vakbonden en regering tegen het Brussels plan af. Merkel gaf het een onvoldoende mee en haar woordvoerder Thomas Steg voegde er aan toe dat het plan "onaangepast" en "onevenwichtig" is. Ook de grote baas van de Duitse autoconstructeurs, Matthias Wissman, kwam boos uit de hoek. "Het plan", zo zei hij, "eist al te grote inspanningen van de grote constructeurs". De baas van BMW voegde er nog aan toe dat het nog een lange weg wordt vooraleer een aanvaardbaar compromis uit de bus zal komen.

'Te ambitieus'

EU-Commissaris Gunther Verheugen heeft zich nochtans zwaar ingezet om de belangen van de Duitse auto-industrie te verdedigen. Hoewel er woensdag tijdens de vergadering van het college niet gestemd was, maakte niemand er een geheim van dat een minderheid in de Commissie het plan te ambitieus vond. Ook de Italiaanse Commissaris Franco Frattini, de Franse Commissaris Jacques Barrot en de Zweedse Margot Wallström stonden op de rem. In de wandelgangen van de Berlaymont was te horen dat ze er vanuit gaan dat de EU-ministerraad het voorstel nog grondig zal bijsturen.

Greenpeace is ontgoocheld over het Commissievoorstel. "Blijkbaar", zo stelt de NGO in een persmededeling, "zitten de autoproducenten achter het stuur van de Europese Commissie". Greenpreace betreurt de zwakke kortetermijndoelstellingen en het feit dat er geen doelen voor de middellange termijn werden geformuleerd. Dat is ook de opinie van de groene europarlementariër Bart Staes. Hij vindt bovendien dat het boetesysteem belachelijk is, want nauwelijks van aard om de producenten af te schrikken. "Het blijft vandaag", aldus Staes, "nog steeds goedkoper om vervuilende wagens te maken dan in innovatie te investeren".

Een tevreden geluid komt uit CD&V-hoek. Europarlementariër Ivo Belet vindt het een "ambitieus programma" en is van mening dat het de weg voor een milieuvriendelijke automobielsector zal effenen. Wel dringt Belet er op aan dat de opbrengst van de sancties niet naar de lidstaten zal terugvloeien. Belet wil dat het geld gebruikt wordt om in milieuvriendelijke technologie te investeren. (belga/sps) Bron : de website van de Morgen en de krant van einde 2007.

Hvandeker : typisch, voor de ene groep is dit te veel, voor de andere te weinig. Zelfs als er " in het midden " wordt gestemd zullen beide groepen dit uitleggen als een overwinning. Toch zal ook in deze keiharde sector het besef moeten groeien dat de klok niet meer kan teruggedraaid worden en dat de wagens welke energiezuinig, milieuvriendelijk en betaalbaar zullen zijn, het meeste kans maken om verkocht te worden. Zeker wanneer de Europese en nationale regeringen hun duit in het zakje zullen doen en via fiscale prikkels deze wagens van de toekomst zullen ondersteunen. De lat moet hoog blijven liggen en dat is maar goed ook.   

Commentaren

goed artikel, leuk om te lezen

Gepost door: rijschool Den Haag | 24-09-14

De commentaren zijn gesloten.