06-10-07

Oogst zelf uw groenten op het veld

Bron: De Morgen
Jonge boer oogst succes met consumentenparticipatie

05/10/2007
 
 

De Amerikaanse boer John Peterson, een pionier van actieve consumentenparticipatie, kwam zijn jonge Leuvense collega Tom Troonbeeckx een duwtje in de rug geven. Peterson toert door Europa met The Real Dirt on Farmer John, een documentaire over deze onorthodoxe boerenzoon.
We staan in Heverlee tussen de kersenboomgaard waarmee het voor Tom Troonbeeckx allemaal begonnen is en een rijkelijk van groenten voorziene akker. Ook van de partij zijn een dozijn 'deelnemers', mensen die wel wat zagen in zijn project en voor ze het goed en wel beseften met de vingers in de aarde stonden om hun groentevoorraad voor de week van het veld te halen.
Community supported agriculture (CSA), ofte landbouw met actieve consumentenparticipatie, heet het model, dat uit de VS komt overgewaaid. Volwassenen betalen vooraf 160 euro en voor die prijs mogen ze het hele jaar door hun eigen groenten oogsten.
"Ik had nooit gedacht dat het zo'n succes zou worden", zegt Tom. "Op de eerste bijeenkomsten daagden zo'n zestig mensen op". Intussen participeren negentig mensen in Het Open Veld, goed voor ruim vijftig gezinnen. Er is zelfs al een wachtlijst. Het avontuur begon nochtans in slechte omstandigheden. "Ik was pas begonnen en daar kwamen die zes droge weken van april. Dat was bibberen, de groenten kwamen tergend traag uit de grond".
Maar dat was ook het moment waarop boer Tom de charme van CSA leerde kennen: "De mensen zaten meer met mij in dan met hun groenten. Sommigen kwamen letterlijk helpen zeulen met gieters". Hun reacties maken hem gelukkig. "Mensen komen mij vertellen hoe lekker ook die lelijk uitziende wortels zijn. Probeer ik mijn groenten aan winkeliers te slijten, dan krijg ik te horen dat ze net niet mooi genoeg zijn". Mensen doen om uiteenlopende redenen mee. "Omdat ze gezonde groenten willen, de korte keten verkiezen boven de ingewikkelde voedselketen van de supermarkten, omwille van de band met de natuur, de scherpe prijs of het educatieve aspect voor zichzelf en hun kinderen".(KS)

Wil je meer weten over de eerste Vlaamse bioboerderij met actieve consumentenparticipatie in Heverlee : www.landwijzer.be

Of over John Petersen en zijn dvd " The Real Dirt on Farmer John " op www.angelicorganics.com

Hvandeker : het succes zit waarschijnlijk in de eenvoud en de rechtstreekse relatie met het land, de bodem, het proces. Iedereen wil een beetje boer worden of zijn en/of nadenken over het  voedsel dat men op zijn bord wil zien komen. Actieve consumentenparticipatie, een wat geforceerd stadhuiswoord, wil gewoon zeggen : het opbouwen van een prettige relatie tussen boer, tuinbouwer en de klant, het gezin, de kinderen. Een voorbeeld dat navolging verdient, toch ?   

farmerjohn

Post een commentaar